Okulda Öğretilmesi Gereken Bazı Bilgi ve Değerler
Okulda Öğretilmesi Gereken Bazı Bilgi ve Değerler nelerdir? Eğitim sistemi, her yıl yenilenmesi ve değişmesinden ötürü içinden çıkılmaz bir hal almış durumda. Sürekli değişim, kişisel gelişim konusunda oldukça verimli bir durum olsa da, toplumun geleceği olan küçük insanların üzerinde olduğunda pek de faydalı sonuç vermiyor. İlk eğitim öğretimin görüldüğü okul hayatı, insan hayatında büyük yere sahip olmakla beraber geri dönüşü de mümkün olmayan bir süreç. Sınıf geçmek, ya da nadiren sınıfta kalmak çok normal olsa da, bir sınıfı özgür iradeyle tekrar okuyabilmek ne yazık ki mümkün değil. O sınıfı okuduğunuz dönem içerisinde müfredat neye izin veriyorsa, nasibinize düşen öğretmeniniz ne kadar öğretmeye âşık ve işine saygılıysa ve sınıfta ki öğrenci sayısı ne kadar az ise ancak o kadar verimli bir öğrenim süreci gerçekleşecektir. Okul hayatı son bulduğunda, ne öğrendiyseniz ondan ileriye gidemeyeceksiniz.
Okul bir öğrenciyi tam anlamıyla hayata hazırlayabiliyor mu? Şu an eğitim gören öğrenciler ilerde güzel eğitim almış, medeni insanlar haline gelebilecek mi? Yaya geçerken gaza daha çok basan maganda yerine 25 yıl sonra bu ülkede yaya ya değer veren bireyler görülebilecek mi? Çocukların doğru yetişebilmesi için okulda ilk öğretilmesi gereken konular vardır. İşte o konular…
Neden-Sonuç Bilinci
Sağlıklı her yetişkinin hayatta gerçekleşmiş her durumun bir sebebi ve buna bağlı sonucu olduğunu benimsemelidir. Bu okulda ilk öğretilmesi gereken konudur. Çocuklukta öğrenildiğinde daha kalıcı olacaktır. Meydana gelmiş her sonucun, alakalı veya alakasız bir nedeni olduğunu benimsemiş bir çocuk çok formatta düşünme yeteneği kazanacaktır. Bu yeteneği kazanamamış bir çocuk hep sonuçlara odaklanacaktır. Neden- sonuç bilinci bir süre sonra merak duygusu uyandıracak ve bu bilinci sahiplenmiş olan çocuk sorunları halı altına süpürmek yerine sorunun sebebini bulup, iletişim kuracak ve çözüme oradan başlayacaktır.
İletişim Aracı: Tartışma
Tartışmak hep kavga etmek olarak öğretildiğinden, bir tartışmadan haklı çıkmak hayat memat meselesi olarak görülüyor. Herkes durmadan konuşuyor ancak kimse kimseyi dinlemiyor. Bunun sebebi aslında tartışma kültürünü bilmemekten kaynaklı. Sözleri değil de düşünceleri savaştırmak ve bu savaşı kaybetmiş olmanın bile kazanmak olduğunu bilen kişi sayısı çok az. Bir düşüncenin sabit kalması bir duruşu ispat etmek olarak algılansa da bu çok yanlış bir düşüncedir. İnsan bir konuda karar kıldığı fikrini, o günün şartları ve bakış açısıyla değerlendirip bu fikri değiştirebilir. Bu gelişme ve değişme ile mümkün olan ve zaten olması gereken bir durumdur. Okulda ilk öğretilmesi gereken bir diğer konu, tartışmayı bir iletişim aracı olarak kullanabilmek yeni jenerasyona öğretmeli ve saygılı şekilde tartışabilmek günlük yaşamın bir parçası haline getirilmelidir.
Nakit Yönetimi ve Kullanımı
İlk olarak nakit, yani paranın ne olduğu okulda öğretilmesi gereken bir noktadır. Şuan sokağa çıkıp birçok kişiye sorulduğunda tam olarak paranın ne anlama geldiğinin cevabını almak zordur. Parayı bilmeyen kişi, dolar yükselirken de ‘ben dolarla harcama yapmıyorum’ diyen o kişidir. Okulda her çocuğa belli başlı para yönetimi ve neden-sonuç bilinci beraber öğretilirse ilerde emek vermeyi, öncelikleri belirlemeyi bilen ve düzenin nasıl devam ettirildiğine vakıf bireyler yetişecektir.
Banka ne işe yarar? Faiz ne demek? Vergi neden verilir? Altın neden bu kadar değerli bir maden? Her yetişkin bunları daha ilkokulda öğrenmelidir.
Çiftçilik ve Hayvan Bakımı
Çok eskiden çiftçilik dersi okullarda veriliyordu ancak bu ders zaman içinde müfredattan kaldırıldı. Tabi ki okula giden çocuklar mutlaka bahçe ekmeli, inek sağmalı değil de markete gidip poşetledikleri o sebze ve meyvelerin nasıl ve ne şartlarda yetiştiğini öğrenmeleri gerekiyor. Olmazsa olmaz olan topraklara bina ve şehir hayatından dolayı ulaşamasalar da, toprağı bilmeliler. Şehir hayatında ki aşırı yoğunluk bir yerlerde hala birilerinin çiftçilik ve hayvancılıkla uğraşıyor oluşunu değiştirmiyor. Bir salatalığın nasıl büyüdüğünü ve sofraya geldiğini her çocuk okulda öğrenmeli ve kıymetini anlamalıdır. Çiftçilik ve hayvan bakımını, güneşin bitkiler için değerini, toprağın ne demek olduğunun çocuklara öğretilmesi gerekiyor.
Edep ve Adabımuaşeret Kuralları
Edep ve adabımuaşeret okul öncesi aile içinde çocuğa öğretilmesi gereken değerlerdir. Bir çocuğa konuşmaya başladığından itibaren izinsiz kimsenin eşyasının alınamayacağını, hayvanlara ve diğer tüm canlılara zarar verme hakkına sahip olmadığını, yalan söylemenin çok kötü bir şey olduğunu sürekli ve ısrarla anlatılması gerekir. Evde öğretilen bu kurallar okulda da telkin edilmeye devam edildiğinde daha edepli ve görgülü, utanmayı bilen bir nesil yetişecektir.
Trafik Eğitimi
Okulda öğretilmesi gereken ilk trafik eğitimi: arabayla giderken yaya geçidi görüldüğünde durulur. Trafikte ve sosyal hayatın içinde, insan yaşamına ve toplum kurallarına uymayı, en önemlisi trafikte insan hayatının değerini okulda çocukların beynine işlemek gereklidir. Aksi halde gün geçmiyor ki trafiğe yeni bir canavar merhaba demesin.
Belli Başlı Hukuk Malumatı
Hukuk ve adalet, çok az bilgi sahibi olunan bir konu olsa da, insan hayatında en çok karşılaşılan durumdur. En basit sorunları bile avukat tutmadan çözemeyeceğini düşünen bir ülke de, okulda çocuklara hakları öğretilmelidir. Sağdan soldan kulaktan dolma bilgiler değil net ve kesin şeyler öğretilmeli, hakkını aramanın korkulacak ya da utanılacak bir şey olmadığı çocuğun benimsemesi ve her alanda kendini güzel ifade edebilmesi gereklidir. Buda ancak okulda öğretilmeye başlanırsa mümkün olacaktır.
Temel Düzeyde Yemek Bilgisi
Yemek yemek hayatı devam ettirmek adına en önemli yere sahipse, her insan kendi karnını doyurmayı öğrenmelidir. Bu konuda cinsiyet ayrımı yapmak çok yanlıştır. Erkeklerinde kızlarında kendi yeme ihtiyacını kendi karşılamayı bilmesi gerekir. Ayrıca okulda öğretilmesi gereken tek şey yemek yapmak değil, bir diyetisyene ihtiyaç duymadan belli başlı besinlerin kalori değerini, neye faydalı olduğunu, vücudun muhtaç olduğu enerjiye hangi yiyeceğin karşılık verebileceğini ve sağlıklı olup olmadığını bilmesi gerekir.
Makine Sistemi
Yaşamı daha kolay hale getiren ve her gün kullanılan makine ve aletlerin kullanımı okulda öğretilmesi gerekli olan bir diğer konudur. Manuel ya da elektronik her makine ve alet belli bir idrak çerçevesinde çalışır. Bulaşık makinesi ve çamaşır makinesi aynı mekanizma ile çalışan eşyalardır. Düdüklü tencereyi farklı kılan özelliği, ütünün giysilere göre değişkenlik gösteren ayarı, arabanın nasıl çalıştığı hakkında bilgi sahibi olmak hem bu aletlerin nasıl çalıştığını öğretir hem de ilerleyen zamanlar da enteresan bir mekanizma görüldüğünde afallamadan sakince yaklaşmayı sağlar. Bunları öğrenmek sosyal hayatta yaygın olan ‘o işten hiç anlamam’ durumuna da bir son verir.
Elektrik Bilimi
Okulda öğretilmesi gereken bir konu da elektrik ve elektronik aletlerdir. Bir termostatın ne işe yaradığını, evde ki beyaz eşyaların enerji kullanımı, sigorta atmanın ne demek olduğu, bataryanın nasıl enerji depoladığı çocuklara düşünmeyi ve daha rasyonalist ve mantıklı yaklaşmayı da öğretecektir.
Tasarruf ve Dönüşüm
Kullanılan her kaynağın mutlaka bir sonu var. Yaşam boyu bu kaynaklardan ne kadar süre faydalanılabilir meçhul. Bu nedenle okulda öğretilmesi gereken nokta tasarruf ve geri dönüştürmektir. Bu konu sonradan öğrenilmesi zor olduğundan genelde devlet ya da sosyal sorumluluk projeleri ile insanlar teşvik edilmeye çalışılıyor. Okulda bu konuda çocukları çekirdekten eğitmek, gelecek nesillere daha güzel bir dünya bırakabilme ihtimalini arttırır.
Temel İlkyardım Bilgisi ve İnsan Vücudu
Her birey vücudunu tanımalı ve içindeki organların ne işe yaradığını mutlaka bilmelidir. Ayrıca acil bir durumda ilk yardım yapabilecek kadar da bu konu da eğitilmelidir. Yoksa yanında acilleşen hasta, hastaneye yetişene kadar çoktan hayata veda etmiş olabilir. Çocuklar bu bilinçle yetişmeli ve bu konular mutlaka okulda öğretilmelidir.
Psikolojik Farkındalık
Çocuklar birer yetişkin olduklarında hayatın içinde yaşadığı her duyguyu tespit edebilmeli ve doğru ya da yanlış karar verdiğinin bilincinde olmalıdır. Buda kendini ve içindeki duyguları tanımasıyla olacaktır. Bu nedenle duygu durum farkındalığı her çocukta oluşmalıdır. Farkında olunan her sorun daha kolay çözülür. Okulda öğretildiği takdirde, çocuk büyüdüğünde duygusal sürüklenmelere maruz kalmadan kendini iyileştirebilecektir.
Yorumlar kapalı.