DOLAR 13,5385
EURO 15,2775
ALTIN 799,98
BIST 1.916,05
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 4°C
Çok Bulutlu
İstanbul
4°C
Çok Bulutlu
Çar 5°C
Per 7°C
Cum 6°C
Cts 6°C

Panik Atak Neden olur?

Panik Atak Neden olur?
12.01.2022
54
A+
A-

Panik Atak Neden olur?

Panik Atak Neden olur? Günümüzde yaygın olarak gördüğümüz Panik bozukluk veya Panik atak nedir, gerçekte herhangi bir sorun ya da tehlike olmamasına rağmen kişinin tehlikeli bir durum içerisinde olduğunu hissettiği ve bu duygulara bağlı olarak heyecanla tepki verip, korku hissetmesine neden olan psikolojik bir durumdur. Psikiyatride en sık karşımıza çıkan problemlerin başında gelmektedir.

Zaman içerisinde artan bu korku nöbetleri, 10 dakikaya yakın bir sürede en şiddetli seviyeye ulaşır. Kişiden kişiye süreleri değişmekte olan panik atakların ortalama olarak 5 ila 30 dakika arasında sürerek, kendiliğinden geçmeye başlar.

Panik atak sırasında şiddetli bir şekilde fiziksel belirtilere yol açabilir. Bu belirtileri yaşayan kişiler aşırı kaygılı ve korku dolu hissederler. Çoğunlukla yaşadığı bazı belirtiler nedeniyle yoğun olarak ölüm korkusu içerisine gireler.

Hepimiz bir noktada bir ya da iki kez panik atak yaşamışızdır ve bu durum gayet normal kabul edilse bile, tekrarlayan ataklar ve yaşamış olduğu bu deneyimi bir kez daha yaşayacağını düşünmeden duramaması panik bozukluk olarak adlandırılmaktadır.

Panik Atak Geçirme Nedenleri Nelerdir?

Panik atağa neden olan durumlar henüz tespit edilememiştir. Fakat stresli bir durum içerisindeyken de ortaya çıkabileceği gibi, ortada hiçbir neden yokken de oluşabilmektedir. Her ne kadar panik atak sonrası sakinleşerek eski haline dönse bile deneyimlemiş olduğu olumsuz etkiyi üzerinden atması çok uzun sürmekte ve hatta bu olumsuz etkiyi üzerinden atamamaktadır.

Kişi, sürekli yaşamış olduğu korku dolu anın ve o anda yaşamış olduğu fiziksel tepkilerin tekrarlanacağını düşünerek beklentiye girer. Bu durum panik atak geçirme korkusu olarak da bilinir.

Panik atak geçirme korkusu yaşayan kişiler bir süre sonra yaşadıkları sorunları tekrar yaşamamak ve başa çıkmak için bazı önlemler alarak, yaşam standartlarından ödün vermeye başlarlar.

Atak yaşayabileceklerini düşündükleri durumlardan kaçmaya çalışan kişiler, yalnız başına evde kalamayacakları gibi sokağa da yalnız çıkamaz, taşıt araçlarına, asansöre binmekte büyük zorluklar çekerken, dar sokak ya da köprülerden geçemeyip, büyük mağazalar gibi kalabalık olan yerlere ya hiç giremezler ya da yanlarında birisi varken bir endişe ve rahatsızlık duyarak buralara girebilirler.

Tek başlarınayken Panik Atak geçireceğini zannettikleri yerlerden kaçma, bu tür yerlerde kalamama gibi durumlara Agoragobi adı verilmektedir.

Panik Atak Belirtileri Nelerdir?

Yapılan değerlendirmeler doğrultusunda kadınlarda görülme sıklığı erkeklerden daha fazla olan belirtileri şu şekilde sıralanabilir:

  • Göğüste oluşan baskı hissi,
  • Yüksek nabız,
  • Kalp çarpıntısı,
  • Nefes darlığı,
  • Boğuluyormuş gibi hissetmek,
  • Ağızda kuruluğu,
  • Titreme,
  • Sıcak basmasıyla birlikte terleme,
  • Uzuvlarda uyuşukluk ve karıncalanma hissi,
  • Mide bulantısı ve kusma,
  • Başta oluşan ağrı hissi ve baş dönmesi,
  • Bayılma hissi,
  • Kontrolün kaybedildiğini hissetmek,
  • Kalp krizi geçiriyor hissi,
  • Aklını yitirdiğini düşünmek ya da delirdiğini hissetmek,
  • Ölüm korkusu.

Yaşanılan tüm bu belirtiler, vücudumuzda bulunan sempatik sistemin tehlikelerden kaçmak ve uzaklaşmak için yaptığı değişimlerdir.

Panik Atak Neden olur? Panik Bozukluk Kriterleri Nelerdir?

Daha önce de bahsettiğimiz gibi panik atak yaşayan herkesin panik bozukluk rahatsızlığına sahip olduğunu söylemek mümkün değil. Bu durumun aydınlatılması için kullanılan pek çok DSM kriterleri mevcuttur. Bunlardan bazıları şunlardır;

1- Panik atakların beklenmedik bir şekilde, sık sık meydana gelmesi

2- Yaşamış olunan ataklardan sonraki süreçte en az 1 veya daha fazla atağın meydana yaşanabileceğine dair korku ve endişe içinde olunması.

3- Korkuya teslim olmak, akli dengenin yitirileceğine dair düşünceler ve ani ölüm gibi düşüncelerin temellendirilmesi ve bu düşünceler ışığında panik atağı tetikleyeceği düşünülen her türlü ortam ve davranışlardan kaçmak.

4- Herhangi bir madde ya da ilaç kullanımının panik atağın gerçekleşmesiyle ilişkili olmaması.

5- Panik atakların ortaya çıkış sebebinde herhangi bir tıbbi hastalığın neden olmaması.

6- Başka psikiyatrik bozukluklar ile açıklanamayan atakların ve belirtilerin olması

Bu kriterler doğrultusunda panik bozukluğunuzun olmadığı ve sadece panik atak yaşıyor olduğunuzu düşünüyor olsanız bile bu rahatsızlık için size uygun olan tedavi yöntemlerinden yararlanabilirsiniz.

Uygun tanı ve tedavi alınmaması halinde var olan durumun kötüleşmesi sonucu diğer korku türlerine veyahut panik bozukluğa ilerleyebileceği için en kısa sürede destek almanız gerekmektedir.

Panik Atak Sırasında Ne Yapmalıyız?

  • Atak ile savaşmaktan kaçınılmalı.
  • Mümkünse olduğunuz yerde durun.
  • Olumlu, size huzur veren ve sizi dinlendiren yerlere odaklanın.
  • Yaşadığınız panik atak durumunun sonlanacağını kendinize hatırlatın.
  • Unutmayın ki yaşadığınız bu durum hayatınıza dair bir tehdit değil.
  • Nefesinizi yavaş ve derin alıp vermeye çalışın

Yaşanılan Panik Atakları Önlemek İçin Ne Gibi Tedbirler Alabiliriz?

Pilates ve yoga gibi vücudunuzu çok stres altına sokmayan sporların yanı sıra sakinleştirici masajlardan veya aroma terapilerinden faydalanabilirsiniz.

Belirtilerin şiddet düzeyini öğreneceğiniz nefes alıp verme teknikleri ile azaltabilirsiniz. Atakları daha da kötüleştirmemek için her türlü şekerli yiyecek ve içeceklerden, alkol, kafein ve sigara gibi ürünlerin kullanımını azaltmanız şiddetle önerilmektedir.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.