DOLAR 13,4754
EURO 15,2171
ALTIN 773,12
BIST 1.981
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 17°C
Sağanak Yağışlı
İstanbul
17°C
Sağanak Yağışlı
Çar 13°C
Per 15°C
Cum 17°C
Cts 17°C

Protein Nedir?

Protein Nedir?
14.08.2021
301
A+
A-

Protein Nedir? Proteinin Faydaları ve Zararları Nelerdir?

Protein Nedir? Aslında protein kelimesinin kökenine baktığımız zaman ne kadar büyük önem arz ettiği anlaşılmaktadır. Köken olarak, Yunanca karşılığı birinci olan, öncelikli, ilk olan anlamlarına gelmektedir. Bu besinler vücudumuzun en öncelikli işlevsel hareketlerini yerine getirmesini sağlayan yapı taşları olarak bilinmektedir. Vücuttaki görevleri oldukça fazladır.

Kemikler, kaslar, tendonlar, organlar ile deri dokusunun yanında; hormonlar, enzimler ve beyinde iletimi sağlayan nörotransmiterlerin fonksiyonlarını yerine getirmelerinde kullanılmaktadır. Proteinlerin yapıt taşlarına bakıldığında kendilerinden daha küçük moleküler yapılardan oluşmaktadırlar. Protein, aminoasitlerin sıra sıra bağlanmasıyla oluşmaktadır.

Günlük almamız gereken protein miktarı nedir?

Bu aminoasitlerin bir kısmı vücudumuz tarafından üretilmektedir. Ancak üretilmeyen diğer kısmını ise vücudumuzun dışarıdan alması gerekmektedir. Vücut tarafından proteine duyulan ihtiyaç kişilerin yaşı, kas miktarı, yaşı, kilosu ve fiziksel aktivite düzeylerine göre belirlenmektedir.

Bu protein ihtiyacınızın hangi aminoasit tablosuna sahip kaynaklardan geldiği de en az miktarı kadar önem taşımaktadır. Yani hayvansal kaynaklardan alınan protein, bitkisel vs gibi kaynaklardan alınan proteine göre miktar ve işlev bakımından daha üst düzeyde gelmektedir. Bunlara kırmızı et, balık, tavuk ve hindi gibi örnekler verilebilir.

Proteinin Faydaları Neler?

Proteinlerin vücuttaki önemi çok ön saflarda yer almaktadır. Peki, gelelim proteinin faydalarının neler olduğuna:

-Vücudumuzdaki kas ve benzeri dokuların inşası, büyüyerek gelişmesi ve onarımını gerçekleştirmek proteinlerin başlıca görevlerinden oluşmaktadır. Böylece hamilelik, hastalık, yaralanma ve yoğun fiziksel aktivite gerektiren dönemlerde, yaşlı insanlarda ve sporcularda duyulan protein ihtiyacı normalden oldukça yüksek miktarlarda olabilmektedir.

-Proteinlerin bir diğer görevi ise vücuttaki enzimlerden sorumlu olmasıdır. Yani vücutta gerçekleşen birçok olayın oluşmasını sağlamaktadır. Bu enzimlerin eksikliğinde çeşitli rahatsızlıklar meydana gelebilmektedir. Enzimlerin rol aldığı bazı fonksiyonel görevler şunlardır:

  • Kandaki pıhtılaşma durumu
  • Vücutta meydana gelen enerji üretimi
  • Sindirim olayı ve kaslardaki kasılmayı sağlayan enzimler örnek olarak gösterilebilir.

Proteinler enzimler gibi önemli olan bazı hormonların üretiminde de görev almaktadır. Örnek olarak:

Growth hormonu: Vücuttaki birtakım dokuların büyümesini sağlamaktadır.

-İnsülin ve Glukagon hormonu: Vücut kan şekerinin ayarlanmasında görev almaktadır.

-Antidiüretik hormon: Böbreklerden su atımının idrar yolu ile olmasında düzenleyici rolü almaktadır.

Bunların dışında kanınızda ve diğer vücut sıvılarınızdaki asit ile baz dengesinin oluşmasında, sıvı dengesinde, besinlerin taşınmasında, bazı bakterisel hastalıkların engellenmesinde ve lazım olduğunda enerji olarak kullanılmada bile rol oynayabilmektedir.

Proteinin Zararları Nelerdir?

Her konuda olduğu gibi protein alımındaki aşırılık durumunda, vücuda giren proteinin fazlasının fayda yerine zarar getireceğini de hatırlatmak gerekmektedir. Peki, bu fazla protein alımının vücudumuza etkileri neler?

-Fazla protein tüketimlerinde, vücudun ihtiyaç fazlasını yağa çevirdiği bir gerçektir. Yani haddinden fazla alınan protein, vücutta yağ depolanması bu da obezite demektir.

-Vücuda giren fazla protein, idrardaki kalsiyumun atılma oranında artışa sebep olacağı için böbreklerde taş oluşumunun tetiklenmesine neden olacaktır.

-Ekstra olarak alınan protein yine gut denilen hastalığa neden olabilir

-Böbreklerdeki ürenin üretim miktarında artışa sebebiyet verebilmektedir.

-Hayvansal proteinden gelecek doymuş yağ da yine kalp ve damar hastalıklarına neden olabilir.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.