DOLAR 15,8769
EURO 16,8435
ALTIN 942,56
BIST 2.372,35
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 22°C
Açık
İstanbul
22°C
Açık
Cts 22°C
Paz 23°C
Pts 22°C
Sal 23°C

Sosyal medya’ nın kamuoyuna oluşumuna etkisi 

12.12.2020
572
A+
A-

Sosyal medya’ nın kamuoyuna oluşumuna etkisi

Sosyal medya’ nın kamuoyuna oluşumuna etkisi ; Yeni iletişim teknolojilerinin gelişimi sayesinde iletişim ortamları ve iletişim mecralarının yapısı her geçen gün değişip, dönüşmektedir. Kullanıcılarına yönelik paylaşım yapma olanakları sayesinde tercih edilebilirliği en üst sıralara yükselen belli iletişim mecraları söz konusu olmaktadır. Bunlardan en önemlisi sosyal medyadır.

Kullanıcı tabanlı olmasının yanı sıra, kitleleri buluşturan, etkileyen, yönlendiren ve harekete geçiren bir kitle iletişim aracı olması nedeniyle sosyal medya, neredeyse bireylerin, kurumların, sivil toplum kuruluşlarının varlıklarını ortaya koyabilme, varlıklarını sürdürebilme ve ayakta kalabilmeleri için gerekli olan bir iletişim mecrası haline gelmiştir. Günümüzde pek çok araştırmaya bakıldığında sosyal medya, haber alma kaynağı olarak resmi haber kanallarının önüne geçmiştir. İnsanlar artık son dakika haberlerini resmi haber kaynakları yerine sosyal medya araçları üzerinden almaktadır. Öyle ki internet haberciliğinin reklam gelirleri yazılı basını geçmiştir. Bu durum hem kitle iletişimi, hem de pazarlama iletişimi açısından ne kadar önemli olduğunu ortaya koymaktadır.

Sosyal Medyanın Sundukları

Yeni medya iletişim mecralarının etkileşim gücünün yüksek olmasının altında kullanıcı açısından bazı avantajlar ve kolaylıklar sunması olmaktadır. Bu iletişim mecralarının sürekli güncellenmesi, sadece yazılı değil, görsel açıdan fotoğraf ve video paylaşımlarını içermesi, çoklu kullanıma açık olması; aynı anda karşılıklı iletişime olanak tanıması, sanal paylaşıma olanak tanıması, çok hızlı geribildirim almaya uygun olması, diğer insanların davranışlarını ve düşüncelerini etkilemede bir takım avantajlara sahip olmasıdır. Maliyetsiz, erişim kolaylığı ve mesajın üzerinde yapılacak değişikliklerin kolay olması nedeniyle avantajlıdır. Tek yönlü yayma tabanlı değil, çift yönlü bir iletişime olanak tanıdığından daha hızlı etkileşim içerir.

Sosyal medyanın kamuoyuna oluşumuna etkisi nelerdir?

Sosyal Medya İnsanları Nasıl Etkiliyor? Sosyal Medya dediğimizde bu kavramı oluşturanların sosyal ağ siteleri olduğunu belirtmek de fayda var. Bu siteler kitlelerle iletişimi mümkün kılması için kişinin kendi profilinin paylaşılmasını zorunlu tutması sonucunda kullanıcıların birbirlerine ait profillerini eklemesine olanak tanır. Bu sitelerde sistemdeki her kişi birbirlerinin profillerini, paylaşımlarını görmektedir. Bir takım web tabanlı hizmetler olarak nitelendireceğimiz bu mecralarda kişiler özel hayatlarını sözel ya da görsel dosyalar aracılığıyla birbirlerine gönüllü olarak sunmaktadır. Gerçek duygu ve düşünceler sanal ortama taşınır. Sanal gerçeklik içinde insanlar gerçek ihtiyaçlarını gidermeye çalışarak kendilerine yeni bir dünya oluşturur. Zaman ve mekan sınırlaması olmadığı için kullanıcıları daha rahat bir şekilde iletişim kurmaya teşvik eder. Kişilerin kendi etkileşim alanını oluşturmasına ve herkesin görebileceği bir ortam oluşturmalarına olanak tanır.

Arama motorlarında Sosyal ağ sitelerinde yaş, din, politik görüş, meslek grupları ve hobi gibi ilgi alanlarına yönelik sınıflandırmalar oluşturulur. Bu nedenle sunulan görüş, düşünce ve mesajlarla kanı önderliği oluşturma, bir düşünce hareketini savunma ve başlatma, belirli kişi ve grupları etkileme imkanları sunmaktadır. Sosyal medya hayatımıza girdiğinden bu yana devrimlere, protestolara taraftar kazandırmış, kitle hareketlerine neden olmuş, otokratik rejimlerin korktuğu bir mecra haline gelmiştir.

Sosyal medya iletişim araçları kamusal alanı ve sivil toplumu güçlendirmiştir. Belirli düşünce ve görüşleri ilerletmek ve uygulamaya geçirmek için sivil toplumun ve kamuoyunun sosyal medyaya ihtiyacı vardır. Son yıllarda baktığımızda dünyadaki önemli siyasi olaylarda sosyal medyanın gücü etkisini göstermiştir. Sosyal medyanın kamuoyuna etkisi dünya çapında ses getiren olaylar ile somut bir şekilde anlaşılmaktadır.

Sosyal Medyanın Kamuoyu oluşumuna Etkisine Bir Örnek: Arap Baharı

Arap baharı ilk kez 17 Aralık, 2010 tarihinde Tunus ’da başlamıştır. Seyyar satıcılık işini yapan üniversite mezunu ama işsiz Tunuslu bir genç Muhammed Bouazizi’nin satış tezgâhına el konulması sonucu Bouazizi kendisini ateşe vermiş ve ardından ülkede hükümeti devirecek isyanın fitilini ateşlemiştir. Ülkedeki sosyal adaletsizlik, işsizlikten bezmiş olan halk sokağa dökülmüş ve 16 Ocak 2011’de Tunus başbakanı Zine al-Abidine Ben Ali ülkeden dışarı kaçmış ve halk zafer ilan etmiştir. Tunus’ta başlayan isyan başka Arap ülkelerine da örnek olmuş ve kısa süre içinde kuzey Afrika ve orta doğuya kadar etkisi olmuştur. Cezayir, Tunus, Bahreyn, Libya, Mısır, Yemen ve Ürdün Arap baharının en çok etkilendiği ülkeler olurken Umman, Suudi Arabistan, Moritanya, Lübnan, Fas, Suriye ve Irak‟ ta ise küçük çaplarda etkili olmayı başarmıştır.

Arap isyanlarının ses getirmesinin en önemli nedenlerinden biri de sosyal medya araçlarının isyanın yaygınlaşmasında ve halkın örgütlenmesinde gösterdiği büyük roldür. O yüzden bu isyanlar, sosyal medya devrimleri, facebook devrimi ya da (twitter mavi tik nasıl alınır?) twitter devrimi olarak da nitelendirilmiştir. Kısa süre içerisinde tüm Kuzey Afrika ve Orta doğuya yayılan isyan hareketi Tunus, Mısır ve Libya da hükümetleri devirmiştir. 3 milyondan fazla sayıda tweet analiz edilerek, sosyal medyanın “Arap Baharı” isyanında etkisi araştırma konusu olmuştur.

Daha önceleri iletişim mecraları dendiği zaman radyo, gazete ve televizyon aklımıza gelirdi. Fakat bugün internet medyası, YouTube, Tuzla Gazetesi Facebook sayfası, İnstagram ve Twitter gibi sosyal paylaşım siteleri akla gelmektedir. Yeni medya ve iletişim araçları siyasi birtakım hedeflerin oluşmasında da Arap baharında olduğu gibi aktif bir şekilde kullanılmaktadır. Yeni iletişim araçları toplumsal olayların ortaya çıkışında sadece bir vesiledir, bir sebep değildir. O yüzden toplumsal hareketlerin arkasında toplumsal, siyasi ve iktisadi birçok neden vardır.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.